Westport naar Wanaka. - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van rogerenlilian - WaarBenJij.nu Westport naar Wanaka. - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van rogerenlilian - WaarBenJij.nu

Westport naar Wanaka.

Door: Lilian

Blijf op de hoogte en volg rogerenlilian

26 Oktober 2012 | Nieuw Zeeland, Wanaka

Dinsdag 23/10. Hi Guy’s, om in Nieuw Zeelandse taal te blijven, hier weer een verhaaltje. Vandaag gaat onze reis van Westport naar Greymouth.
Het weer is weer mooi, blauwe lucht en aangename temperatuur.
Het is buiten 16 graden, maar het lijkt warmer dan wanneer het bij ons 16 graden is. Veel mensen lopen dan ook in korte broek en op blote voeten.
Op ons programma vandaag staan de Pancake Rocks. Via een looppad wordt je helemaal geleidt naar de Pancake Rocks en het is in een woord schitterend. Je ziet meteen hoe ze aan de naam komen. Rotsen lijken op elkaar gestapeld. Tussen de rotsen door klotst het water omhoog. Tevens bevinden zich er de zogenaamde Blue holes spuitgaten. Jammer genoeg hebben we deze niet in werking gezien. Toen onze wandeling erop zat hebben we ons zelf maar getrakteerd. Jawel hoor, pannenkoeken met warme kersen en slagroom, hoe origineel en lekker. Daarna zijn we doorgegaan naar onze camping en hebben nog een strandwandeling gemaakt en lekker in het zonnetje genoten van een biertje voor Roger en een glaasje wijn voor mij.

Woensdag 24/10. Vandaag staat als eindpunt Franz Jozef op de planning.
Deze weg leidt helemaal langs de Tasman Sea. Onderweg hebben we het plaatsje Hokita aangedaan, volgens de gids een leuk plaatsje, maar er valt niet veel te beleven. We hebben hier wel een fabriek bezocht, waar ze jade bewerken. Wel leuk om te zien en een heel karwei. Vervolgens door naar Franz Jozef, ben best wel benieuwd naar de gletsjers. Daar aangekomen scheen de zon nog heerlijk, hebben daar op het terras in het plaatsje gezeten. Het dorpje is maar klein, we hadden hier een andere voorstelling van. We hebben wel verschillende helikopters zien opstijgen die naar de gletsjers gaan. We zijn gaan informeren voor een wandeling met gids voor morgen. Deze wandeling gaat alleen door wanneer het niet regent, ik zie de bui letterlijk al hangen. Maar afwachten wat het wordt, want de voorspellingen zijn niet zo geweldig. Verder een relaxte avond gehad en weer lekker gekaart.

Donderdag 25/10. En jawel hoor, de bui die ik gisteren al zag hangen, is vannacht en ook nog in de ochtend naar beneden gekomen. Jammer maar helaas gaat onze tocht niet door. Maar zo optimistisch als we zijn, niet lang getreurd en op weg naar onze volgende stek, namelijk Wanaka.
Nou, we worden rijkelijk beloond, een geweldige route langs Lake Wanaka en Lake Hawea. En zo zijn de weergoden weer met ons, strak blauwe lucht, die het plaatje alleen nog maar mooier maakt. We krijgen er niet genoeg van, zoveel moois. We stoppen dan ook meermalen en op een gegeven moment heb ik maar weer een stuk gereden, zodat Roger foto’s onderweg kon maken. Ik hoorde alleen maar het klikken van de camera. Tjonge, dat wordt weer een werk vanavond. Onderweg hebben we nog even oponthoudt gehad. Ze waren namelijk in de berg de rotsen aan het bewerken met een soort slijpsteen. Een helikopter bracht telekns water vanuit het meer naar de berg en terug. Geweldig om te zien hoe dit ging.
Vervlogens onze weg langs het meer weer vervolgt en alleen maar genoten.
Rond 15.30 uur kwamen we in Wanaka aan en wat een leuke plaats. We hebben allebei zoiets tot nog toe de leukste plaats. Onderaan ligt het meer, stralend te schitteren in de zon met op de achtergrond de bergen met sneeuwtoppen. Dit moet je gewoon zien en meemaken, dit is niet te verwoorden. We hebben het stadje even verkent en zijn toen aan de oever van het meer in het zonnetje gaan genieten van een ijs. Op het meer waren allemaal zeilbootjes. We besluiten om hier vanavond terug te komen om te eten. Na een poos, zijn we onze camping gaan opzoeken en ook deze was perfect. Achter onze camper een wei vol schapen en lammetjes.
Gelijk de stoeltjes uitgehaald en weer van de zon gaan genieten met een glaasje wijn en een Corona. Toen het zonnetje achter de bergen verdween, zijn we ons gaan douchen om daarna terug naar de stad te gaan waar we heerlijk gegeten hebben.

• 26 Oktober 2012 - 07:32

Josette/Huub:

Kia ora Kiwi's, als we jullie verslag lezen, komen bij ons in gedachten de beelden een voor een voorbij. Jammer dat het bij Franz Jozef niet gelukt is om te wandelen. Maar zoals je zelf al schrijft, nog kansen genoeg om te genieten van en op andere plekken. We zijn jaloers...., tot mailes mer weer, adije wah

• 28 Oktober 2012 - 21:19

Mbreulsjanssen :

hallo geer tjwe.
    wat hób geer t toch good.
    weer alles bie gelaeze , en noagekeke op de kaart.
    geniet de letste daag nog mer volop.
    groet marjon en huub